ASUKASPYSÄKÖINNISTÄ UUTTA TULOA VELKAISELLE VANTAALLE

Muutan pois parin viikon kuluttua reilun vuoden asumisen jälkeen. Tänä aikana olen maksanut n 3800 euron edestä pysäköintisakkoja jotka tekevät varastopalkoilla tiukkaa. Harvat 4h kiekkopaikat kadunvarressa ovat vuorotyöläiselle aina saavuttamattomissa. Kiitos Keimolanmäki ja nähdään

Näin kirjoitti taannoin Facebookin kaupunginosaryhmässä eräs nuorimies, joka ei ollut saanut autolleen pysyvää paikkaa mistään. Koska ei niitä täällä yksinkertaisesti ole, johtuen asemakaavassa olevasta uudesta velvoitepaikkamääräysten kokeilusta Kivistössä, Tikkurilassa, Koivukylässä, Korsossa, Aviapoliksessa, Martinlaaksossa, Myyrmäessä, Hakunilassa ja Länsimäen uusissa asuinrakennuskohteissa.

Kokeilumääräysten mukaan urakoitsijat velvoitetaan vuosina 2014-2018 rakentamaan yksi autopaikka per 130 kerrosneliömetriä. Tähän mahtuu siis neljä 32,5m2-yksiötä – joille kaikille on siis yksi autopaikka rakennettuna. Nämä vähät paikat ovat erillisissä pysäköintilaitoksissa, ja taloyhtiöiden kiintiöiden käyttämättömiltä osin myynnissä osakkeina, noin 15 – 28 000 euron hintaan. Ne onkin myyty sijoittajille humauksessa, jolloin uudet taloyhtiön osakkaat eivät paikkaa voi ostaa. Tällaisen autopaikan saattaa asukas onnistua vuokraamaan noin 100e/kk hintaan. On siis selvää, että tämä kokeilu epäonnistui.

Ehdotankin nyt tämän tilanteen korjaamiseksi nopeasti, että otetaan näillä alueilla pikaisesti käyttöön Helsingistä tuttu asukaspysäköintijärjestelmä, jossa tietylle alueelle saa pysäköidä rajattomasti koko vuoden hintaan 360 euroa. Edellytyksenä olisi väestörekisteriin merkitty asuin- tai yritysosoite alueella. Tästä myönnetään 50% alennus vähäpäästöisille ajoneuvoille (<100gCO2/100km). Jos kuvitellaan että Vantaalla vaikkapa 4000 asukasta hankkisi vuoden asukaspysäköintiluvan, toisi tämä suoraa uutta pysyvää tuloa kaupungin kassaan noin 1,44 MEUR joka vuosi. Käyttöönotto olisi edullista, sillä voisimme hankkia tämän olemassa olevan ja täysin käytännössä testatun, toimivan tietotaidon ja osaamisen naapurista. Järjestelmä on Helsingissä otettu käyttöön, sillä tietyillä alueilla ei aikanaan oltu osattu varautua autojen määrän kasvuun. Kivistössä on tavallaan nyt sama tilanne, tosin tietoisen päätöksenteon tuloksena.

Keimolanmäessä eikä Kivistössä ole vieläkään lainkaan palveluita, vaan apteekit, suuret ruokakaupat, terveysasemat, kirjastot ja postit edellyttävät monilta autoa niiden tavoittamiseksi. Autoa, jota et saa parkkiin mihinkään. Puhumattakaan siitä, että vieraasi saisivat autonsa hetkeksi pysäköityä esimerkiksi yön yli. Ihan vaikka maksaen muutaman euronkin.

Fyysisten pysäköintipaikkojen määrää voidaan kasvattaa nopeasti pienilläkin toimenpiteillä ja muutoksilla kaupunki-infraan. Näistäkin osan voisi varata vain vähäpäästöisten autojen käyttöön.

Mielipidekirjoitukseni Vantaan Sanomissa 3.6.2020  - Asukaspysäköinnistä uutta tuloa velkaiselle Vantaalle
Vantaan Sanomat mielipidepalsta – 3.6.2020